RECENZE: Archa Zatracených

Rozlučkový film studia HardStone dorazil. Jedná se o důstojnou tečku za tvorbou tohoto studia? Hned na úvod si řekněme zásadní věc: Tento film trvalo natočit 9 měsíců, kdy se chodilo natáčet po omezenou dobu vždy o víkendech a studio do něj prolilo pot, slzy i krev a hlavně spoustu vzpomínek za poslední 4 roky. Je tedy těžké napsat tuto recenzi, kde budu místy i dosti kritický, aniž by to působilo takřka neférově vůči těmto lidem, kteří chtěli pokuď možno co nejlepší film na konec jejich cesty. I tak se do toho pustím, protože to je má role zde na MFD a tato recenze může posloužit i jako pár rad do budoucna, kdyby HardStone přeci jen ohlásilo svůj návrat.

Začal bych uvedením do děje. Příběh se těžce inspiroval dobrodružnými filmy Mumie (s Brendanem Fraserem) a Indiana Jones, přičemž film se svojí inspirací netají ani v nejmenším, ba co víc, na tyto dva filmy odkazuje. Hanzi a Louis, kteří zde hrajou sami sebe, se vydávají prozkoumat archeologický objev skryté pyramidy, která ukrývá šeredné zlo v podobě uvězněného faraóna, jenž má moc nad nemrtvými. Do děje jsme uvedeni docela rychle a je to škoda, místy jsem si říkal že by bylo fajn ze začátku trošku víc vidět, co dělaly postavy, a tím pádem i jejich předobrazy, během jejich velice dlouhé pauzy. První velký spád na sebe nenechá dlouho čekat a začíná tradiční Indianovská cestovka po celém světě i s velice známým putováním po mapě. Příběh je v pramála věcech originální, což by se na jednu stranu rozhodně mělo brát jako mínus, na druhou bychom měli brát na vědomí že tento film se nebere tak vážně a že určitá dávka parodie žánru dobrodružných filmů byla i cílem a poselstvím Archy. Příběh se tedy ocenit nedá, ale popkulturní odkazy, ke kterým je zneužit, jsou patřičně vtipné a nostalgické. A rozhodně nejlepší částí filmu byla momentka v jungli s Miguelem a jeho kmenem, kteří si kradli každou další scénu pro sebe. #dyckyDoprdele! Jo, a film má velice působivé intro, které je sice opět vykrádačka Mumie, ale je skvěle nadabované a natočené.

Samotný obšírný děj jsme si shrnuli, ale jak dopadly jednotlivé scény, které propojoval? Některé byly opravdu úderné, jako výše zmíněná scéna v jungli, jiné za sebou nechávaly dávku patosu a cringe. Hodně zde rozhodovaly i herecké výkony. Zatím co Louisovi přehrávat a hrát si s hlasem nedělá problém, Hanzi se docela tlumil a scény s ním ztrácely kouzlo, napětí i kumšt. Dalším hercem, kterého je třeba vyzdvihnout, tak je herec Miguela, který si scény ukradl pro sebe a je pro mně osobně objevem roku. Takže pánové, příště víc Miguela! Ke scénám je však potřeba vytknout i průměrný scénář, jestli tedy nějaký byl a nejednalo se o improvizaci, a místy chyběla logika postav, nebo vysvětlení, proč se posouvají z jednoho místa na druhé, například proč vůbec byli povoláni k té pradávné pyramidě? A hlavně, z čeho Hanzi přesně zjistil lokaci chrámu se sekerou? Antarktida je ohromný kontinent a bylo to nanejvýš příhodné, že lokaci relativně rychle objevili. Taky se nebral v potaz hlad a žízeň, popř. jiné fyzické problémy spojené s tak dlouhými cestami a chybělo prostě větší zasazení do reality na „higher stakes“. Film byl v těchto místech zkratkovitý a buď mi něco uniklo anebo to tam skutečně chybělo a i když na tom moc nezáleží, občas to bilo do obličeje.

Teď přejdu k největšímu negativu filmu – technická stránka. Co naplat že výběr shaderu byl skvělý a lokace velice dobře postaveny nebo vybrány, když vše kazí nepovedené přechody mezi záběry. Neustálé „zhasínání“ scén než se „načte“ scéna další, máme jeden statický záběr a najednou střih a vidíme prakticky ten stejný záběr, jen malinko posunutej.. místy na sebe i hodně špatně navazovaly delší kamerové úseky a děsně to ničilo plynulost filmu. Musím k tomu všemu ještě přidat i různé pozice postav mezi záběry, které by na sebe jinak měly navazovat, což opět ničí plynulost celých scén. Hodně by na zlepšení kamerování scén pomohlo dělat si jednoduché story boardy a víc dohlížet na rozmisťování postav během záběrů. Hudba byla taky místy napasována nepřirozeně, nebo nepřirozeně utnuta, jindy naopak vůbec do scén nesedla, i když zde už mluví hlavně můj vkus. Ale osobně se mi metalový výběr hudby při finálním boss fightu dosti nelíbil a vyrušil mě z jinak pěkné dobrodružné jízdy. Taky mi zde chyběl nějaký resource pack, který by víc vtáhl do děje a zapůsobil by společně s shaderem víc než vanilla Minecraft, ale to jest nitpicking.

Sice tedy některé kamerové záběry stály za shnilou zombii, některé se však velice povedly a musím dát palec hore za celkem slušně povedené záběry a choreografii právě ke konci filmu, v jungli, v pyramidách. Jen se to prostě děsně míchá se špatnými přechody a špatně vybranými scénkami, jako záběr přes rameno jedné postavy, naproti které stojí jiná postava.. obě jsou namačkané na levý okraj kamery a vedle nich je ohromné místo a díky tomu skoro není přes rameno té přední postavy vidět na postavu naproti ní. Taky mě zarazilo a zmátlo intro, protože je naprosto stejné jako intro z dobrodružné série EPrime, Frederic Mayer. Což mě dosti překvapilo a ač to neovlivňuje kvalitu filmu, nelíbí se mi, že se tyto dvě filmové série nějakým způsobem navzájem vykrádají. Nevím tedy, u koho bylo takovéhle intro první, takže nevím kterou stranu za to zkritizovat, hlavně když Hanzi se do určité míry podílel i právě na Fredericovi, takže.. mno, přejdu to, příště by si mohl každý film dovolit trošku vlastní intro, leda by se Frederic i HardStone dobrodružství odehrávali ve stejném universu. V takovém případě by to byla fajn výmluva a ještě by si to k sobě sedlo.

U vizuální stránky ještě taky zůstanu kvůli pokusům o green screen a VFX, které se místy povedly víc, jinde míň. Snaha se musí docenit, hlavně u Indiana Jones-like mapy, ale například u letů helikoptérou mě zamrzelo že byla použita helikoptéra vypůjčená z internetu a soudruzi si nepohráli s minecraft helikoptérou, kterou tam měli. Dokázal to DeyD, udělal na to i video, tak by to podle mně zvládnul i Hanzi, bylo by to pak méně rušivé a dalo by se s tím víc hrát než s předem danými záběry z netu. I tak však na některých místech byly efekty využity dobře a stály za to.

Co si teda z této recenze vzít? Film je rozporuplný. Na dosti místech kolísá hlavně díky technické stránce, která ruku na srdce není snadná na ukočírování, na jiných místech je ale skvělým nostalgickým vyvrcholením příběhu dvou nerdů, kteří realizovali svou fantazii a hravost v kostičkovaném světě s vášní a nadšením pro věc. Můžou tedy odejít na klidný odpočinek a na svůj film za několik let vzpomínat v dobrém a já jim držím palce do jejich budoucích životů.

Summary
Archa Zatracených je úctihodným nostalgickým rozloučením se studiem HardStone, které skutečně obsazuje vrchol jejich snah a umu. Neobešla se však bez porodních bolestí, které občas kazí jinak příjemnou dobrodružnou jízdu.
Good
  • Postava Miguel
  • Výprava